Οι “νάρκες” του πολέμου στον κλάδο των Logistics
Άρθρο της κ. Ελένης Μπίτσιου, CCO της Synergy και Αντιπροέδρου της Ελληνικής Εταιρείας Logistics στο περιοδικό Supply Chain and Logistics.
Τα υπερφορτωμένα δίκτυα μεταφορών σε συνδυασμό με την αυξανόμενη ζήτηση σε αγαθά και τις ελλείψεις ανθρώπινου δυναμικού στον κλάδο των logistics, αποτελούν τις βασικές προκλήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο, με αντίκτυπο και στην Ελλάδα.
Σε ένα κλάδο με ανοδική πορεία τα τελευταία χρόνια και την πρόβλεψη για την εγχώρια ανάπτυξη από την Κομισιόν να αγγίζει το 7,1% του ΑΕΠ για το 2021, φαίνεται πως οι επιπτώσεις του πολέμου θα είναι μακροπρόθεσμες. Μέχρι σήμερα όμως δύο είναι οι παράγοντες που επιδρούν άμεσα και καθοριστικά στις εξελίξεις. Η αύξηση του κόστους ενέργειας και η ψυχολογία του φόβου που κυριαρχεί στις αγορές.
Σε ό,τι αφορά στο ενεργειακό κόστος, σήμερα η Ελλάδα λόγω της μερικής εξάρτησης από τη Ρωσία, βιώνει σημαντικές αυξήσεις, ενώ στο 45% βρίσκεται η αύξηση στο κόστος καυσίμων του στόλου που διακινεί τα εμπορεύματα, μεγάλο μέρος του οποίου έχει ήδη απορροφηθεί από τις εταιρείες του κλάδου.
Ταυτόχρονα, ενώ στην Ευρώπη υπάρχει ήδη μια μεγάλη έλλειψη 400.000 οδηγών φορτηγών, το προηγούμενο διάστημα τουλάχιστον 12.000 οδηγοί από όλες τις χώρες της Ευρώπης είχαν παραμείνει στην Ουκρανία και στην ευρύτερη περιοχή, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Επιτροπής Συνδέσμου Εμπορευματικών Μεταφορών.
Ένα ακόμα χτύπημα του πολέμου στην εφοδιαστική αλυσίδα θα είναι ο περιορισμός που θα επέλθει στις εισαγωγές πρώτων υλών από τη Ρωσία και την Ουκρανία που αποτελούν τον “σιτοβολώνα” της διεθνούς αγοράς που θα επηρεάσει μεσομακροπόθεσμα και τον κλάδο των logistics στη χώρα μας. Αν και αποτελεί ευτύχημα πως η Ρωσία, η Ουκρανία και η Λευκορωσία δεν είναι από τις σημαντικότερες εξαγωγικές αγορές για την Ελλάδα (η Ρωσία βρίσκεται στην 41η θέση για το 2021, η Ουκρανία στην 30η θέση και η Λευκορωσία στην 91η θέση), εντούτοις τα capital controls στη Ρωσία και η μείωση των εξαγωγών δεν θα αφήσουν ανεπηρέαστες τις ελληνικές επιχειρήσεις.
Η Synergy έχοντας αναπτύξει μηχανισμούς διαχείρισης κρίσεων και διαδικασίες “αυτοματοποίησης” για τη μείωση των συνεπειών της κρίσης, συνεχίζει να προσφέρει αδιάλειπτη υποστήριξη στους πελάτες της. Πάνω απ’όλα όμως εύχεται να τελειώσει ο εφιάλτης του πολέμου, να μπει τέλος στον πόνο τόσων ανθρώπων και σε μία πρωτόγνωρη ανθρωπιστική κρίση που μας αφορά όλους.